Tot ce trebuie sa stii despre insomnie

Insomnia este un tip de tulburare de somn . Persoanelor cu insomnie le este greu să adoarmă, să adoarmă sau ambele.

Adesea, persoanele cu insomnie nu se simt înviorate când se trezesc din somn. Acest lucru poate duce la oboseală și alte simptome.

Insomnia este cea mai frecventă dintre toate tulburările de somn, potrivit American Psychiatric Association (APA) . De fapt, APA afirmă că aproximativ o treime din toți adulții raportează simptome de insomnie. Dar între 6 până la 10 la sută dintre toți adulții au simptome suficient de severe pentru a fi diagnosticați cu tulburări de insomnie.

APA definește insomnia ca o afecțiune în care oamenii au probleme de adormire sau de adormire. Medicii fac un diagnostic clinic de insomnie dacă se aplică ambele criterii:

  • Dificultăți de somn care apar cel puțin trei nopți pe săptămână timp de cel puțin trei luni.
  • Dificultăți de somn care creează primejdie majoră sau dificultăți funcționale în viața unei persoane.

Continuați să citiți pentru a afla toate despre simptomele, cauzele și tipurile de insomnie.

Cauze de insomnie

În cauzele de insomnie va depinde ce tip de insomniei aveți.

Insomnia pe termen scurt poate fi cauzată de stres , un eveniment tulburător sau traumatic sau modificări ale obiceiurilor tale de somn.

Insomnia cronică durează cel puțin trei luni și este de obicei secundară unei alte probleme sau unei combinații de probleme, inclusiv:

  • afecțiuni medicale care îngreunează somnul, cum ar fi artrita sau durerile de spate
  • probleme psihologice, cum ar fi anxietatea sau depresia
  • consumul de substanțe

Factorii de risc pentru insomnie

Insomnia poate apărea la orice vârstă și este mai probabil să afecteze femeile decât bărbații.

In conformitate cu Sursa de încredere a Institutului Național pentru Inimă, Plămân și Sânge (NHLBI), persoanele cu anumiți factori de risc au mai multe șanse de insomnie. Acești factori de risc includ:

  • niveluri ridicate de stres
  • tulburări emoționale, cum ar fi depresia sau stresul legate de un eveniment de viață
  • venit mai mic
  • călătorind în diferite zone orare
  • stil de viata sedentar
  • modificări în programul de lucru sau schimburi de noapte de lucru

Anumite afecțiuni medicale, cum ar fi obezitatea și bolile cardiovasculare , pot duce, de asemenea, la insomnie. Menopauza poate duce și la insomnie. 

Simptome de insomnie

Persoanele care prezintă insomnie raportează de obicei cel puțin unul dintre aceste simptome :

  • trezindu-se prea devreme dimineața
  • somn nerefuzabil
  • probleme de a cădea sau de a dormi

Aceste simptome de insomnie pot duce la alte simptome, inclusiv:

  • oboseală
  • schimbările de dispoziție
  • iritabilitate

Este posibil să aveți dificultăți și să vă concentrați pe sarcini în timpul zilei. 

Tratarea insomniei

Există atât tratamente farmaceutice, cât și nefarmaceutice pentru insomnie.

Medicul dumneavoastră vă poate vorbi despre ce tratamente ar putea fi adecvate. Este posibil să fie nevoie să încercați o serie de tratamente diferite înainte de a-l găsi pe cel care este cel mai eficient pentru dumneavoastră.

Colegiul American de Medici (ACP) recomandă terapia cognitivă comportamentală (CBT) ca tratament de primă linie pentru insomnie cronică la adulți.

De asemenea, poate fi recomandat antrenamentul pentru igiena somnului . Uneori, comportamentele care interferează cu somnul provoacă insomnie. Antrenamentul de igienă a somnului vă poate ajuta să schimbați unele dintre aceste comportamente perturbatoare.

Modificările sugerate pot include:

  • evitarea băuturilor cofeinizate aproape de culcare
  • evitarea exercitiilor fizice aproape de culcare
  • minimizarea timpului petrecut în pat atunci când nu intenționați să dormiți, cum ar fi vizionarea TV sau navigarea pe internet pe telefon

Dacă există o afecțiune psihologică sau medicală care contribuie la insomnia dvs., obținerea unui tratament adecvat pentru aceasta poate atenua dificultățile de somn. 

Medicamente pentru insomnie

Uneori, medicamentele sunt folosite pentru a trata insomnia.

Un exemplu de medicament fără rețea (OTC) care poate fi utilizat pentru somn este un antihistaminic , cum ar fi difenhidramina (Benadryl). Medicamente de acest fel pot avea reacții adverse, în special pe termen lung, de aceea este important să discutați cu un medic înainte de a începe un medicament OTC pentru insomnie.

Medicamentele pe bază de rețetă care pot fi utilizate pentru a trata insomnia includ:

  • eszopiclone (Lunesta)
  • zolpidem (Ambien)

Discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a utiliza orice medicamente sau suplimente pentru a vă trata insomnia.

Pot exista efecte secundare periculoase sau interacțiuni medicamentoase . Nu orice „ajutor de somn” este potrivit pentru toată lumea.

Remedii la domiciliu pentru insomnie

Multe cazuri de insomnie pot fi gestionate eficient făcând schimbări în stilul de viață sau încercând remedii casnice.

Laptele cald , ceaiul din plante și valeriana sunt doar câteva dintre auxiliarele naturale pentru somn pe care le puteți încerca.

Meditaţie

Meditația este o metodă naturală, ușoară, fără medicamente pentru tratarea insomniei. Potrivit Fundației Naționale pentru Somn , meditația poate ajuta la îmbunătățirea calității somnului dvs., precum și la ușurința de a adormi și de a dormi.

Clinica Mayo spune că meditația poate ajuta , de asemenea , cu simptome de conditii care pot contribui la insomnie. Acestea includ:

  • stres
  • anxietate
  • depresie
  • probleme digestive
  • durere

Multe aplicații și videoclipuri sunt disponibile pentru a vă ajuta să meditați.

melatonina

Hormonul melatonina este produs în mod natural de organism în timpul ciclului de somn. Oamenii adesea iau suplimente de melatonină în speranța de a-și îmbunătăți somnul.

Studiile sunt Sursa de încredere neconcludentăcu privire la dacă melatonina poate ajuta de fapt la tratarea insomniei la adulți. Există unele dovezi că suplimentele pot scădea ușor timpul necesar pentru a adormi, dar este nevoie de mai multe cercetări.

Melatonina este , în general considerat a fi sigur pentru o perioadă scurtă de timp, dar pe termen lung de siguranță a fost încă să fie confirmată.

Este întotdeauna cel mai bine să lucrați cu medicul dvs. atunci când decideți să luați melatonină.

Uleiuri esentiale

Uleiurile esențiale sunt lichide aromate puternice obținute dintr-o varietate de plante, flori și copaci. Oamenii tratează o varietate de afecțiuni inhalând uleiuri sau masându-le pe piele. Această practică se numește aromaterapie .

Uleiurile esențiale despre care se crede că vă ajută să dormiți includ:

  • Musetel roman
  • cedrului
  • lavandă
  • lemn de santal
  • neroli sau portocaliu amar

O revizuire a 12 studii realizate în 2015 a arătat că aromaterapia este benefică în promovarea somnului.

Un alt studiu a considerat că lavanda este utilă în special în promovarea și susținerea somnului. Studiul a raportat că un amestec de uleiuri esențiale a redus tulburările de somn și a crescut bunăstarea la adulții în vârstă.

Uleiurile esențiale nu provoacă, în general, efecte secundare atunci când sunt utilizate conform indicațiilor. Cele mai multe uleiuri esențiale au fost clasificate GRAS (în general recunoscute ca sigure) de cătreSursa de încredere a Administrației Alimentelor și Medicamentelor din SUA (FDA).

Cu toate acestea, aromaterapia nu este reglementată de lege în Statele Unite și nu este necesară licența pentru practică. Prin urmare, este important să selectați cu atenție practicienii și produsele.

Insomnie și sarcină

Insomnia este frecventă în timpul sarcinii, în special în primul și al treilea trimestru.

Hormonii fluctuați, greața și nevoia crescută de a urina sunt câteva dintre modificările corporale care vă pot păstra trezi la începutul sarcinii.

De asemenea, s-ar putea să vă confruntați cu stresuri emoționale, cum ar fi anxietatea cu privire la responsabilitățile crescânde pe care le veți confrunta ca mamă. Durerea – cum ar fi crampe și disconfort la spate – vă poate menține treaz.

Corpul tău suferă multe schimbări, cum ar fi un metabolism activ și o creștere a progesteronului, pentru a se adapta noii vieți care crește în tine. Este normal să se schimbe și tiparele de somn.

Modificările stilului de viață care pot ajuta:

  • mentinerea activa in timpul sarcinii
  • menținerea unei diete sănătoase
  • stând bine hidratat
  • menținerea unui program de somn consecvent
  • exersarea tehnicilor de relaxare în timpul zilei sau a face o baie caldă înainte de culcare, dacă aveți anxietate

Luați legătura cu medicul dumneavoastră despre orice rutină , medicamente sau suplimente pentru exerciții fizice noi . Vă doriți să vă asigurați că sunt în siguranță pentru o persoană însărcinată.

Vestea bună este că, de obicei, trece insomnia legată de sarcină și nu afectează dezvoltarea copilului. 

Testarea insomniei

Pentru a ajunge la un diagnostic, medicul vă va pune întrebări despre:

  • conditii medicale
  • mediu social
  • condiție psihologică sau emoțională
  • istoric de somn

Această informație îi poate ajuta să determine cauzele care stau la baza problemelor tale de somn. Vi se poate cere:

  • ține un jurnal de somn
  • înregistrați când adormiți
  • notează cazurile când te trezești în mod repetat
  • raportează la ce oră te trezești în fiecare zi

Un jurnal de somn va oferi medicului dumneavoastră o imagine cu modelele de somn. De asemenea, medicul poate comanda teste medicale sau sânge pentru a exclude problemele medicale care pot interfera cu somnul.

Uneori este recomandat un studiu de somn .

Pentru aceasta, veți rămâne peste noapte la un centru de somn. Electrozii vor fi amplasați pe corp. Vor fi folosite pentru a înregistra undele cerebrale și ciclurile somnului.

Rezultatele studiului dumneavoastră de somn vă vor oferi medicului dumneavoastră informații potențial neuroelectrice și fiziologice. 

Tipuri de insomnie

Există multe moduri diferite de a caracteriza insomnia, iar unele dintre aceste tipuri de insomnie chiar se vor suprapune.

Cauzele insomniei

Insomnia poate fi primară sau secundară.

Insomnia primară este insomnia care nu este cauzată de o altă afecțiune. Adesea este declanșat de schimbări de viață, cum ar fi un program de lucru diferit.

Insomnia secundară este rezultatul unei stări de sănătate subiacente sau a unui obicei de viață, cum ar fi o stare de sănătate mintală sau un somn excesiv în timpul zilei. Medicii numesc adesea acest tip de insomnie insomnie comorbidă.

Durata insomniei

Formele de insomnie pe termen scurt includ insomnia situațională și insomnie episodică.

Insomnia situațională este cunoscută și sub denumirea de insomnie acută și durează zile întregi sau chiar săptămâni. Insomnia episodică durează una până la trei luni.

Formele cronice de insomnie includ insomnie persistentă și insomnie recurentă.

Insomnia persistentă durează cel puțin trei luni.

Insomnia recurentă se caracterizează prin cel puțin două episoade de insomnie de-a lungul unui an. Aceste episoade vor dura una până la trei luni la un moment dat.

Simptomele de insomnie

Tipurile de insomnie sunt, de asemenea, caracterizate prin simptomele lor.

Insomnia la debut este termenul medical pentru insomnie în care aveți dificultăți de a adormi la începutul nopții.

Insomnia de întreținere este termenul pentru incapacitatea de a rămâne adormit. Persoanele cu insomnie de întreținere se trezesc adesea în timpul nopții și apoi le este greu să se întoarcă la somn.

Insomnie la copii

Copiii pot avea și insomnie – adesea din aceleași motive ca și adulții. Aceste motive pot include:

  • stres
  • medicamente
  • aportul excesiv de cofeină
  • tulburari psihiatrice

Dacă copilul tău are probleme de adormire sau de adormire sau dacă se trezesc prea devreme, insomnia poate fi motivul.

Potrivit clinicii Cleveland , simptomele de insomnie la copii pot include:

  • somnolență în timpul zilei sau neliniște
  • iritabilitate și modificări de dispoziție
  • probleme disciplinare repetate
  • probleme de memorie și deficiențe de atenție

Tratamentul pentru copii este adesea același cu tratamentele pentru adulți.

Copiii vor beneficia de un program de somn consecvent și de o igienă bună a somnului. Reducerea stresului și evitarea timpului ecranului aproape de culcare va ajuta, de asemenea. 

Insomnie și anxietate

Anxietatea poate provoca insomnie, iar insomnia poate provoca anxietate. Aceasta poate duce la un ciclu de auto-perpetuare care poate duce la insomnie cronică.

Conform Fundației pentru sănătate în somn din Australia , anxietatea și îngrijorarea sunt cauzele principale ale insomniei.

Anxietatea pe termen scurt se dezvoltă atunci când vă faceți griji frecvent pentru aceeași problemă specifică, precum munca sau relațiile personale. Anxietatea pe termen scurt dispar de obicei odată ce problema este rezolvată. Somnul dvs. ar trebui să revină și la normal.

Oamenii pot fi, de asemenea, diagnosticați cu o tulburare de anxietate , cum ar fi tulburare de anxietate generalizată (GAD) sau tulburare de panică . Aceste tulburări pot duce la diferite grade de insomnie.

Cauzele tulburărilor de anxietate nu sunt complet înțelese. Tratamentul este de obicei pe termen lung și include o combinație de terapie și medicamente .

Același stil de viață și practicile comportamentale recomandate pentru alte forme de insomnie ajută la diminuarea insomniei legate de anxietate, cum ar fi restricționarea subiectelor stresante ale conversației la zi.

Insomnie și depresie | depresiune

Potrivit Fundației Naționale de Somn , nu numai că insomnia vă face mai multe șanse de a dezvolta depresie , dar depresia vă poate face și mai probabil să dezvolți insomnie.

O meta-analiză a 34 de studii a concluzionat că somnul slab – în special în perioadele de stres – a crescut semnificativ riscul de depresie .

Un alt studiu a descoperit că pe măsură ce insomnia a persistat și simptomele s-au agravat, subiecții au prezentat un risc și mai mare de a dezvolta depresie.

Pentru alte persoane, simptomele depresiei pot preceda insomnia.

Vestea bună este că aceleași tratamente ajută adesea atât la depresie cât și la insomnie, indiferent de afecțiunea care apare prima dată.

Cele mai frecvente tratamente sunt medicamente , terapie și modificări ale stilului de viață . Aceste modificări ale stilului de viață pot include obiceiuri mai bune de somn, exerciții fizice în timpul zilei și consumul unei alimentații echilibrate.

La pachet

Insomnia nu este doar o pacoste sau un mic inconvenient. Este o adevărată tulburare de somn și poate fi tratată.

Dacă credeți că aveți insomnie, discutați cu medicul dumneavoastră. Explorând posibilele cauze, puteți obține tratamentul adecvat și sigur de care aveți nevoie.

Leave a reply