Despre insulina si rezistenta la insulina

Insulina este un hormon important care controlează multe procese corporale.

Cu toate acestea, problemele cu acest hormon se află în centrul multor condiții de sănătate moderne.

Rezistența la insulină, în care celulele tale încetează să mai răspundă la insulină, este incredibil de comună. De fapt, peste 32,2% din populația SUA poate avea această afecțiune.

În funcție de criteriile de diagnostic, acest număr poate crește la 44% la femeile cu obezitate și peste 80% la unele grupuri de pacienți. Aproximativ 33% dintre copiii și adolescenții cu obezitate pot avea și rezistență la insulină .

Chiar și așa, măsurile simple de stil de viață pot îmbunătăți dramatic această afecțiune.

Acest articol explică tot ce trebuie să știți despre insulină și rezistență la insulină.

Bazele insulinei

Insulina este un hormon secretat de pancreasul tău.

Rolul său principal este de a regla cantitatea de nutrienți care circulă în fluxul dumneavoastră de sânge.

Deși insulina este implicată în cea mai mare parte în gestionarea zahărului din sânge, aceasta afectează, de asemenea, metabolismul grăsimilor și proteinelor.

Când mănânci o masă care conține carbohidrați , cantitatea de zahăr din sânge crește.

Celulele din pancreasul simt această creștere și eliberează insulina în sângele tău. Insulina apoi călătorește în jurul fluxului sanguin, spunând celulelor tale să ridice zahărul din sângele tău. Acest proces duce la reducerea nivelului de zahăr din sânge.

În special zahărul ridicat în sânge poate avea efecte toxice, cauzând daune severe și poate duce la moarte dacă nu este tratat.

Cu toate acestea, celulele nu mai răspund uneori la insulină corect. Aceasta se numește rezistență la insulină.

În această condiție, pancreasul tău produce și mai multă insulină pentru a scădea nivelul glicemiei. Aceasta duce la niveluri ridicate de insulină din sângele tău, denumită hiperinsulinemie.

În timp, celulele dvs. pot deveni din ce în ce mai rezistente la insulină, ceea ce duce la o creștere atât a insulinei, cât și a nivelului de zahăr din sânge.

În cele din urmă, pancreasul dvs. poate fi deteriorat, ceea ce duce la scăderea producției de insulină.

După ce nivelul glicemiei depășește un anumit prag, puteți fi diagnosticat cu diabet zaharat tip 2 .

Rezistența la insulină este cauza principală a acestei boli comune, care afectează aproximativ 9% din oamenii din întreaga lume .

Rezistență față de sensibilitate

Rezistența la insulină și sensibilitatea la insulină sunt două părți ale aceleiași monede.

Dacă aveți rezistență la insulină, aveți o sensibilitate scăzută la insulină . În schimb, dacă sunteți sensibil la insulină, aveți o rezistență scăzută la insulină.

În timp ce rezistența la insulină este dăunătoare sănătății tale, sensibilitatea la insulină este benefică.

REZUMATRezistența la insulină apare atunci când celulele tale nu mai răspund la hormon insulină. Aceasta provoacă un nivel mai ridicat de insulină și zahăr din sânge, ceea ce poate duce la diabetul de tip 2.

Ce provoacă rezistența la insulină?

Mulți factori contribuie la rezistența la insulină.

Se crede că este un nivel crescut de grăsime din sângele tău.

Numeroase studii arată că cantități mari de acizi grași liberi din sângele dvs. determină ca celulele să nu mai răspundă corect la insulină .

Cauza principală a acizilor grași liberi este consumul de prea multe calorii și transportul excesului de grăsime corporală. De fapt, supraalimentarea, creșterea în greutate și obezitatea sunt toate asociate puternic cu rezistența la insulin.

Grăsimea viscerală, grăsimea periculoasă din burtă care se acumulează în jurul organelor tale, poate elibera numeroși acizi grași liberi în sânge, precum și hormoni inflamatori care determină rezistența la insulină .

Deși această afecțiune este mai frecventă în rândul celor cu exces de greutate, sunt susceptibile și persoanele cu greutate mică sau normală .

Alte cauze potențiale ale rezistenței la insulină includ:

  • Fructoză. Aportul ridicat de fructoză (din zahăr adăugat , nu din fructe) a fost legat de rezistența la insulină atât la șobolani, cât și la om .
  • Inflamaţie. Creșterea stresului oxidativ și inflamația din corpul dvs. poate duce la această afecțiune.
  • Inactivitate. Activitatea fizică crește sensibilitatea la insulină, în timp ce inactivitatea provoacă rezistență la insulin.
  • Gut microbiota. Dovada sugerează că o întrerupere a mediului bacterian din intestin poate provoca inflamații care agravează rezistența la insulină și alte probleme metabolice .

Mai mult decât atât, diverși factori genetici și sociali pot fi contribuitori. Popoarele negre, hispanice și asiatice prezintă un risc deosebit de mare.

REZUMATPrincipalele cauze ale rezistenței la insulină pot fi supraalimentarea și creșterea grăsimilor corporale, în special în zona burtică. Alți factori includ aportul ridicat de zahăr, inflamația, inactivitatea și genetica.

Cum să știți dacă sunteți rezistent la insulină

Medicul dumneavoastră poate utiliza mai multe metode pentru a determina dacă sunteți rezistent la insulină.

De exemplu, nivelurile ridicate de insulină în post sunt indicatori puternici ai acestei afecțiuni.

Un test destul de precis numit HOMA-IR estimează rezistența la insulină din nivelul glicemiei și al nivelului de insulină.

Există, de asemenea, modalități de a măsura mai direct controlul zahărului din sânge, cum ar fi un test oral de toleranță la glucoză – dar acest lucru durează câteva ore.

Riscul dvs. de rezistență la insulină crește foarte mult dacă aveți excesul de greutate sau obezitate, mai ales dacă aveți cantități mari de grăsime din burtă .

O afecțiune a pielii numită acantoza nigricans, care implică pete întunecate pe piele, poate indica, de asemenea, rezistență la insulină.

Având un nivel scăzut de colesterol HDL (bun) și trigliceride ridicate în sânge sunt alți doi markeri puternic asociați cu această afecțiune

REZUMATNivelurile ridicate de insulină și zahăr din sânge sunt simptome cheie ale rezistenței la insulină. Alte simptome includ excesul de grăsime din burtă, trigliceride ridicate în sânge și nivel scăzut de colesterol HDL (bun).

Condiții conexe

Rezistența la insulină este un semn distinctiv al două afecțiuni foarte frecvente – sindromul metabolic și diabetul de tip 2.

Sindromul metabolic este un grup de factori de risc asociați diabetului de tip 2, bolilor de inimă și altor probleme. Uneori se numește sindrom de rezistență la insulină, deoarece este strâns legat de această afecțiune .

Simptomele sale includ trigliceride din sânge, tensiune arterială, grăsimi din burtă și zahăr din sânge, precum și niveluri scăzute ale colesterolului HDL (bun) .

Este posibil să puteți preveni sindromul metabolic și diabetul de tip 2 oprind dezvoltarea rezistenței la insulină.

REZUMATRezistența la insulină este legată de sindromul metabolic și diabetul de tip 2, care sunt printre cele mai mari probleme de sănătate din lume.

Relația cu sănătatea inimii

Rezistența la insulină este asociată puternic cu boli de inimă, care este principala cauză de deces pe tot globul.

De fapt, persoanele cu rezistență la insulină sau sindrom metabolic au până la 93% mai mare risc de boli de inimă.

Multe alte boli, inclusiv boala hepatică grasă non-alcoolică (NAFLD), sindromul ovarian polichistic (PCOS), boala Alzheimer și cancerul sunt legate și de rezistența la insulină .

REZUMATRezistența la insulină este legată de diverse afecțiuni, inclusiv boli de inimă, NAFLD, PCOS, boala Alzheimer și cancer.

Moduri de a reduce rezistența la insulină

Este destul de ușor să reduci rezistența la insulină.

Interesant este că de multe ori puteți inversa complet această afecțiune schimbându-vă stilul de viață în următoarele moduri:

  • Exercițiu. Activitatea fizică poate fi cea mai simplă modalitate de a îmbunătăți sensibilitatea la insulină. Efectele sale sunt aproape immediate.
  • Pierde grăsimea din burtă. Este esențial să vizați grăsimea care se acumulează în jurul organelor principale prin exerciții fizice și alte metode.
  • Renunțe la fumat. Fumatul de tutun poate provoca rezistență la insulină, deci renunțarea ar trebui să ajute .
  • Reduceți aportul de zahăr. Încercați să vă reduceți aportul de zaharuri adăugate, în special din băuturile îndulcite cu zahăr .
  • Mănâncă bine. Mănâncă o dietă bazată mai ales pe alimente neprocesate întregi. Include nuci și pește gras.
  • Acizi grasi omega-3. Aceste grăsimi pot reduce rezistența la insulină, precum și scăderea trigliceridelor din sânge .
  • Suplimentele. Berberina poate spori sensibilitatea la insulină și poate reduce glicemia. Suplimentele de magneziu pot fi de asemenea utile .
  • Dormi. Unele dovezi sugerează că somnul slab provoacă rezistență la insulină, deci îmbunătățirea calității somnului ar trebui să ajute .
  • Reduce stresul. Încercați să vă gestionați nivelul de stres dacă sunteți ușor copleșiți. Meditația poate fi deosebit de utilă.
  • Doneaza sange. Niveluri ridicate de fier din sângele dvs. sunt legate de rezistența la insulină. Pentru bărbați și femei aflate în postmenopauză, donarea de sânge poate îmbunătăți sensibilitatea la insulină .
  • Postul intermitent. Urmând acest model alimentar poate îmbunătăți sensibilitatea la insulin.

Cele mai multe dintre obiceiurile de pe această listă se asociază, de asemenea, cu o sănătate bună, o viață lungă și o protecție împotriva bolilor.

Acestea fiind spuse, cel mai bine este să consultați medicul dumneavoastră despre opțiunile dvs., deoarece diverse tratamente medicale pot fi, de asemenea, eficiente.

REZUMATRezistența la insulină poate fi redusă sau chiar inversată cu măsuri simple de stil de viață, cum ar fi exercițiile fizice, alimentația sănătoasă și gestionarea stresului.

Diete cu conținut scăzut de carbohidrați

În special, dietele cu conținut scăzut de carbohidrați pot combate sindromul metabolic și diabetul de tip 2, iar acest lucru este parțial mediat de rezistența redusă la insulină .

Cu toate acestea, atunci când aportul de carbohidrați este foarte scăzut, cum ar fi într-o dietă ketogenă , corpul tău poate induce o stare rezistentă la insulină să rezerve glicemia pentru creierul tău.

Aceasta este denumită rezistență fiziologică la insulină și nu este dăunătoare .

REZUMATDietele cu conținut scăzut de carbohidrați reduc rezistența dăunătoare la insulină legată de boala metabolică, deși pot induce un tip inofensiv de rezistență la insulină care economisește glicemia pentru creierul tău.

Linia de jos

Rezistența la insulină poate fi unul dintre factorii cheie ai multor boli – dacă nu cele mai multe – ale bolilor cronice de astăzi.

Cu toate acestea, puteți îmbunătăți această afecțiune cu măsuri simple de stil de viață, cum ar fi pierderea de grăsime , consumul de alimente sănătoase și exerciții fizice.

Prevenirea rezistenței la insulină poate fi printre cele mai puternice metode de a duce o viață mai lungă și mai sănătoasă.

Leave a reply